Fra stress

              til stressfri

Hvad er stress

Stress er et stigende folkesundhedsproblem, fastslår Statens institut for folkesunhed. Faktisk er det op mod hver 4 sygemelding der skyldes stress.


Det betyder at stress i dag desværre er helt normalt, men også at det kan ramme os alle.


Stress er en urgammel og helt naturlig reaktion i vores krop, der sættes dig i stand til at håndtere svære  og farefulde situationer ved enten at kæmpe, flygte eller fastfryse/ (spille død).


Lige som dyrene på savannen, når et mindre dyr møder et større dyr overvejer det i et split sekund om det skal stikke af, og det skal tage kampen op eller og det skal lægge sig flat ned og spille død.


Det er individuelt hvordan man oplever stress, ligesom det er forskelligt hvordan vi takler det at være stresset, nogen gange har du overskud til, at håndtere det der stresser dig, og andre gange er der ikke noget overskud til det.


Du bliver ramt når en situation er mere belstende end hvad vi er i stand til at håndtere eller yde, lige meget om det er i vores tanker, det er rent fysisk eller om det er i vores omgivelser.


Det kan være svært at vurdere selv om du har stress, da det i dag er et ord der bruges i mange sammenhænge. Jeg høre folk sige de er stressede i hverdagen, men hvor det egentlig "bare" er i en given situation hvor de har travlt og ikke er belastet.


Der i mod hvis du har stress eller er gået ned med stress handler det om at du er belastet af en situation, som du ikke er i stand til at løse og derfor har brug for hjælp. Det er typisk også noget der har stået på i længere tid.


Derfor kan man dele stress op i 2 grupper kortvarig stress og langvarig stress.

Kortvarig stress er når du oplever at du en belastning som er kort og ikke er voldsom. Kortvarig stress er ikke farligt som udgangspunkt, men den er en vigtig faktor til at lære dig om de signalerne kroppen sender til dig, for kender du dine signaler kan du forebygge den langvarige stress.


Et eksempel på kortvarig stress kan være. Hvis du forestiller at du skal have gæster til aften, og hele formiddagen har du travlt med at forberede til de kommer, der skal handles, gøres rent, maden skal tilberedes, og du føler egentlig du er lidt bagud. Men når først gæsterne kommer er det hele alligevel klart og du kan sætte dig ned og nyde selvskabet i ro og mag.


Langvarig stress sker tilgengæld ved at du enten er blevet belastet i længere tid eller at du oplever noget meget voldsomt som du ikke kan håndtere.


Langvarig stress kan foreksempel være at du på jobbet, hvor du bliver ved mere at få flere og flere arbejdsopgaver, men ikke mere tid til at løse dem. Et andet eksempel kan være at du bliver udsat for en belastning som du ikke forventer og derfor ikke er forberedt på, det kan være et dødsfald, en ulykke, et overfald. Faktorerne kan være mange. Så når du er gået ned med stress, vil det være det samme som at få et stresskolaps.


Hvorfor får vi stress

Du får stress fordi din krop producere mindre af  dit naturlige "lykke homon" serotonin og flere stresshomoner som kortisol og adreanalin.


Stresshomonerne sørger for at du får mere energi ud i dine muskler, fordi dit hjerte slår hurtigere og derfor pumper mere ud til musklerne. Stresshomonerne har også den funktion at de sørger for at omdanne fedt og proteiner i blodet så der kommer mere sukker ud til musklerne.


Og det er det der er årsagen til at du oplever, hjertebanken, åndedrætsbesvær og svedige hænder. Du kan også opleve at blive mere anspændt og få muskelspæninger. Når "lykkehomonet" falder vil du også blive mere irritabel, miste appetiten og måske mærke at du blive mere bange og måske ligefrem blive angste.


Hjerne bliver også udfordret og derfor kan det blive svære at holde koncentrationen, at bevare overblikket og have kontrolen, da det bliver svære at at klare selv de mindste udfordringer og priotere hvad der egentlig er vigtigt.


Som tidligere nævnt ville du i urtiden kæmpe, flygte eller blive fastfrøsset, og det er det kroppen forbeder dig på. Men sådan kan du ikke helt handle på det i dag, for det går jo ikke at slå chefen eller kollegaerne, råbe af konen og børnene eller grave dig ned ude i haven, selvom det egentlig er det kroppen vil have dig til. I steder for har du brug for at få styr på tankerne, have overskud og priotere det der er vigtigt, MEN DET ER DU IKKE I STAND TIL, og derfor hopper du rundt mellem arbejdsopgaver og tanker -  uden at få lavet noget særligt. Følelserne "ikke at være god nok", "ikke at være tilstrækkelig" og "svigte familien" vil dukke op her.


I urtiden ville du have bekæmpet frygten ved at at gøre en af ovenstående kæmp, flygt eller frys og når faren igen er væk ville du hvile og slikke dine sår til du var klar igen.


Det er bare ikke det der sker i dag, fordi det kræver at du lægger mærke til de signaler kroppen sender til dig, når den er i ubalence og at du reagere på dem.


Når du ignorere signalerne bliver det kun være og være, og signalerne vil blive kraftigere og kraftigere i takt med at du vil blive mere og mere dårlig - for måske tilsidst at få livstruende sygdomme som hjertekarsygdomme og andre



DE FØRSTE STRESS SYMPTOMER

DET ER HELT NATURLIGT AT BLIVE STRESSET

Måske kender du til nogen af de her symptomer:

  • Uro i kroppen, hovedpine, spændinger i nakken
  • Nedsat appetit
  • Hjertebanken, kort åndedræt
  • Svært ved at falde i søvn, sover dårligt, evig træthed
  • Oftere syg
  • Humørsvingninger, irritabel, impulsiv
  • Laver flere fejl, svært ved at koncentrere dig
  • Nervøs, bange, angst, magtesløs
  • Deprimeret, skyldfølelse, magteløs


Ønsker du at sove dejligt og vågne frisk og udvilet og helt uden smerter. Er det en drøm at kunne sige fra og sætte dine egne grænser og igen kunne priotere dig selv. Have styr på tankerne og slippe bekymringerne.


Sammen strukturere vi din hverdag således at du kommer igennem med fornyet og styrket energi.


Så hvis du vil have dit liv tilbage er "Et liv uden stress" lige for dig!



BEHANDLING AF STRESS

Jeg guider og støtter dig hele vejen ud af stressen.

  • Mærk dine stresssignaler og lær dine stressfaktorer

Hvornår mærker du dine  stresssignaler/symptomer?

Hvilke faktorer spiller ind på din stress og hvad og/el. hvem udløste dem?

  • Hvem prioriter du højest

Hvem er vigtigst i dit liv?

-Arbejde, familie, dig selv

Din investering

1.250 kr.

pr. gang

- Forløbet består af 8 samtaler og løber over ca. 12 uger

    Der er hjemmeopgaver mellem alle samtaler, som er vigtige at lave.

        • Tankemylder

        Positive/ negative tanker

        Hvad siger du til dig selv?


          • Vision - Hvad har du skabt og mødt i dit liv

          Hvordan vil du gerne leve uden stress?

          - Personlige/ materielle ting

          • Bed om hjælp

          Hvem kan hjælpe dig?

          • Balance i livet

          Accept af det der er



            • Omfavn det uvisse

            Hvor i dit liv skal du bare "hoppe" ud i det uvisse

            Hvordan ser din fremtid ud

              • Din fremtid

              Hvordan skal din hverdag være fremadrettet med trivsel, frihed og med nye vaner.